tisdag 9 november 2010

[Trots... puh..].

Här hemma har vi en väldigt trotsig liten dam som jag inte riktigt vet vad man ska göra med.
Hon vägrar göra som man säger, skriker, gapar, är uppkäftig, vägrar lyssna, låtsan inte höra när man pratar, retar Casper och t.o.m. slåss lite. Vet inte hur många gånger man har fått sätta henne i trappan för en timeout. Väldigt trotsig...

Säger hon att hon vill göra något t.e.x. leka med barbie.
- Javisst gå du upp och gör det gumman.
- Näääääääää!!!!!!!!!!!, det tänker jag inte alls!!!!!!!!!!!!
- Nähä, vad vill du göra då?
- Jag vill rita.
- Ja, men gör du det. Ta ett papper ifrån datarummet och sätt dig i köket och rita då.
- Nääääääää!!!!!!!!!!!, det vill jag inte!!!!!!!!!!

Och säger till att hon ska göra någonting såsom klä på sig så är det ju bara skrik rätt ut då oxå.
- Näääääää, det gör jag inte. det gör jag sen!
(Puh...andas, andas, djupt andetag...puh...)

På Bamsegympan förra veckan lyssnade hon varken på mig eller ledaren, fick flera utbrott när man sa till henne, sprang runt och tramsade medan alla andra satt snällt i ringen. Så jag fick flera gånger ta ut henne till omklädningsrummet då hon gallskrek och sparkades. Sa då att hon inte skulle få följa med på nästa veckas gympa.
Idag är denna dag och Casper och mormor är på gympan medan jag är hemma med Clara.
Har nu förberett lite kvällsmat och ska snart åka och hämta Casper igen.
Clara är inte alls glad här hemma och inbillar sig själv att Casper inte alls har roligt på gympan.

Jag är helt slut efter en dag hemma med allt trots från denna dam.
Vissa dagar kan hon vara den ängel hon egentligen är, men ibland är det bara kaos. Man försöker att hålla tålamodet uppe, men det är inte alltid lätt. Man får ta flera djupa andetag ibland bara för att behålla tålamodet och inte bli sur tillbaka. Inte alls lätt...

Som tur är så är inte Casper så trotsig...ännu... kanske borde tilläggas...

Kram Tess

2 kommentarer:

  1. Ja, jag känner igen det där med trots tyvärr, enda fördelen är att det går över med tiden!!/Anna

    SvaraRadera
  2. Välkommen!!! ;)
    Kram

    SvaraRadera