fredag 4 december 2009

Skattjakt

Dagens paket i barnens paketkalender var en slags skattkarta.
I kalendern hängde en lapp. Jag hade ritat en gaffel, kniv och sked. De fattade snabbt och sprang till besticklådan. Där låg det en varsin lapp till, en med rosa plutt och en med blå plutt. Sen var det dags att springa till sina lådor där vantarna och mössorna ligger. Och där hade jag lagt i ytterliggare en lapp och ritat en tröja och byxor. Så de sprang upp till deras garderober där den sista lappen låg. På den sista lappen hade jag ritat en stor säng. De fattade direkt att det var mammas och pappas säng och sprang det. De hittade ett varsitt paket under kuddarna. De slet upp paketen och i låg en varsin bok. Clara fick "God Jul Nicke Nyfiken" och Casper fick "Mamma Mu och Kråkans Jul". Vi satt tillsammans i sängen och läste de båda böckerna. Barnen tyckte det var jättemysigt och tyckte om böckerna.
De tyckte det var spännande med en liten skattjakt och det var så roligt att se att dom förstod utan att man förklarade för dom.

Jag har glömt att uppdatera dom som är nyfikna om Caspers magont. Vi började ju att ge honom laktosfritt och magen blev lugn. Han klagade inte en enda gång. Efter 2 veckor började vi ge honom vanlig mjölk igen. Det var faktiskt lugnt med magen så vi fortsatte att ge honom vanlig mjölk. Men för 2 veckor sen började han klaga på magen lite då och då igen. Det är dock inte som förra gången att han vaknar på kvällarna och har ont. Men han klagar lite då och då under dagarna.
Så jag ringde vårdcentralen för att be om att få ta ett prov. Så det ska dom göra, men det blir i januari nångång.
Så nu är det bara att gå tillbaka till laktosfritt. Men det verkar hjälpa med ett bara skippa vanlig mjölk, fil och yoggi änsålänge.
Sen får man se vad provet visar.

Idag är jag ledig och Andreas är på kurs hela denna helgen oxå.
Vid 17:30-tiden ska jag lämna barnen till mormor och morfar. Barnen ska sova där inatt då jag jobbar 8-15 imorgon och Andreas är ju då på kurs 8-17.
Så barnen får det lite kul hos mormor och morfar och jag och Andreas får en lugn kväll idag och en hel natt sömn. Gött!
Jag ska ta och laga lite god mat och sen titta på Idol. Myspys!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar