måndag 19 juli 2010

Hejdå panel

Dagarna går så snabbt. Så otroligt snabbt. Jag har nu varit ledig i 1½ vecka. Visste inte vad jag skulle hitta på riktigt, men ändå har man varit upptagen och iväg varenda dag.

I torsdags fyllde min pappa år och där tillbringade jag och barnen hela eftermiddagen. Pappas ena syster och hennes sambo kom oxå. Och likaså min farmor. Det var mysigt att träffa farmor. Man gör det ju alltför sällan. Måste bli ändring på detta.

I fredags var Andreas ledig och vi började med ett nytt projekt. Så fredagen gick åt till att ta ner all den fula panelen i hallen.
På lördagen revs alla tapeter ner och vi spacklade. Det tar längre tid än man tror minsann.
Igår blev det målning.
Så helgen har inte varit mycket intressantare än så. Men vi har tagit det lugnt oxå. Barnen har varit jätteduktiga och både hjälp till och lekt riktigt bra tillsammans utan en massa tjafs.
Ikväll när Andreas kommer hem från jobbet blir troligtvis tapeterna uppsatta.

Hallen har varit ett sånt där stort utrymme som aldrig använts till mer som en passage mellan alla rum. Men nu ska det bli en liten trevligare passage och det ska bli en ordentlig entré där gästerna även kan hänga av sig.
Så till alla gäster!: Nu får ni gå till den vanliga entrén och inte gå genom groventrén. Annars är det risk att ni inte blir insläppta...hihi

Vi kom dock halvvägs in i projektet på att vi ville lite olika saker i hallen...
Att det blir vita väggar och nån fondvägg är väl inte så svårt att lista ut när det gäller detta hemmet kanske. Men när det gällde själva fondtapeten så ville vi lite olika saker. Jag ville ha Josef Franks tapet "Paradiset". Finns både som mörk och ljus bakgrund. Hade dock inte lust att betala dom pengarna på en tapet just nu. Eller så ville jag ha en fin silver tapet med träd på, som jag hittade på K-Rauta. Andreas hittade oxå en tapet på K-rauta som jag inte alls tyckte om, men som han var väldigt förtjust i. Den var i färgerna svart, brun, röd och rosa. Men det var alldeles för stort mönster (jag ville ha med små mönster) och jag tyckte det var så mycket mörkbrunt i som tog överhand.
Så det fick bli en liten komprimiss. Det blev en svart tapet med bruna träd och röda blad. Det var en likadan som den jag ville ha i silver. Så samma fast i svart helt enkelt.
Men nu är vi överens om att den kommer nog bli jättebra iallafall.

Efter att vi nu bott här i snart 3 år börjar vi bli färdiga med projekten här inne. De enda rum vi inte gjort om är groventrèn/tvättstugan och även allrummet där uppe. Sen är alla rummen vita i basen.
Allrummet där uppe dröjer nog då det är sånna jobbiga strukturtapeter, där man antingen måste spackla allting eller slipa bort alla korn som ligger i tapeten. Men det är iallafall vitt så det rummet låter vi vara ett bra tag till.
Groventrèn/tvättstugan blir nog gjord inom den närmsta månaden. Jag vill gärna ha den färdig till mitten av augusti, men vi får se. Det är ju lite jobb. Panelen ska tas bort och jag vet inte riktigt hur det ser ut under den. Vit färg har vi redan och sen ska det upp en fondtapet även där. I mina tankar vet jag redan hur det ska se ut och vara inrett. Ser riktigt fint ut i mina tankar iallafall. Även praktiskt såklart då vi alltid använder den ingången.
Jag räknar inte med toaletterna då jag skiter fullständigt i dom. De funkar och det kostar bara en jäkla massa pengar att renovera.

En sak jag glömt att skriva som är en ganska stor sak här hemma är att barnen nu även sover utan blöja på nätterna. De sov första gången utan för snart 2 veckor sen och det har inte hänt nån olycka i sängen alls. Det är så skönt att det funkade så bra med en gång. De är så duktiga mina små barn. Stora barn menar jag ju...hihi

Kram Tess

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar