tisdag 20 april 2010

Harmoni

Idag har varit en bra dag utan irritationer från varken mig eller barnen.
Jag vet att när man själv är trött och irriterad så känner barnen av det med en gång och testar och testar och blir oxå irriterade, trötta och gnälliga.
Allt går så otroligt mycket lättare om man tänker på detta och även om man är trött så kan man faktisk prata i normal ton till barnen utan att bli irriterad. Då blir inte barnen heller irriterade och de lyssnar på vad man säger och gör som dom blir tillsagda om man har en trevligare ton. Man själv ska ge dom respekt och lyssna på dom när dom vill något. Barnen får mer respekt för mig när dom vet att man lyssnar på dom. Då lyssnar dom på mig oxå. Respekt är A och O och utan det så är det i princip kört.
Detta har varit en sån dag då jag, trots att jag är väldigt trött, har tänkt och inte har varit irriterad utan lyssnat ordentligt på barnen. Dom har varit så harmoniska, lugna och helt underbara. Dom har hjälpt mig hela dagen och när jag har sagt att dom ska plocka undan så har dom gjort det direkt utan några protester. Vi har skrattat, busat, ritat och pratat.
Så det har varit en lugn och bra dag då både jag och barnen har varit lugna och harmoniska. Dessa dagar gillar vi.
Tro inte nu att detta är den enda dagen vi har varit såhär lugna och harmoniska. Det finns många sådana här dagar, men ville bara skriva lite mer om det idag.

Så idag har vi iallafall hunnit med att städa nedervåningen. Detta gjordes på förmiddagen och på eftermiddagen bjöd vi in mormor och Emma på lite fika.
Nu har jag slängt in barnen i badet och dom busar och har sig.
Snart kommer Andreas hem och när barnen lagt sig så ska det planteras lite blommor ute tänkte jag.

Kram Tess

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar