onsdag 3 februari 2010

Den "mystiska" mannen historien

Åhhh, denna snö! Jag tycker det är fint och så, men näää nu är jag trött på den! Det kommer ju bara mer och mer och jag ser inget slut på den.
Vi har en liten uppförsbacke upp till garaget och man måste ställa bilen mitt i gatan (där det nu bara finns plats för en bil att köra då det är så mycket snö uppskottat på båda sidorna) för att sen skotta upp till huset och sen kunna ställa bilen. Man står alltså mitt i gatan och tar upp plats medan man skottar. Man är ju helt slut av skottandet och ont i ryggen och axlarna så man måste smörja in sig med lite voltaren. Och ändå så kommer man inte upp med biljäkeln utan får ta sats 4-5 gången innan man kommer upp.
Tur att jag är ledig och inte har några planer på att köra resten av veckan för jag är riktigt irriterad på vädret just nu. Vill bara ligga i sängen och ligga där till våren kommer. Jag längtar såååååå!!!!!!!!!!


Jag har totalt glömt att berätta om den där mannen som ringde för några veckor sedan. Kanske inte nån som kommer ihåg det, men jag berättar lite iallafall.
Det var som sagt en man som ringde och frågade om Andres hade en resecheck från Ving till salu på Blocket. Han var faktiskt den 3:e som ringde om den här checken, men vi tänkte inte vidare på det, trögtänkt som man är ibland. Men Andreas och den här mannen M kom tillslut fram till att Andreas hotmailkonto hade blivit kapat och någon har använt Andreas mailadress, namn och adress till ett bedrägeri på blocket helt enkelt. Mannen M hade pratat med bedragaren som sa att han hette Andreas Lönnqvist och hade sedan betalat bedragaren 4000:- till ett konto och sen inte hört något mer av honom och då började han bli misstänksam och började snoka lite.
Grejen är att några veckor innan detta kom fram så skulle Andreas in på sin hotmail och kom inte in. Vi tyckte det var lustig, men vem tänker på att det kan vara kapat?
Som tur är så använder han inte den till så mycket utan han har sina jobbmailadresser, så vi tänkte inte så mycket på det förrän detta kom fram nu.
Vi mailade Blocket, som fick ta bort annonsen och kolla uppgifter, ip-adress m.m.
Andreas fick efter några dagar tillbaka sitt hotmailkonto med hjälp av microsoft. Då såg han alla han hade haft kontakt med genom hans konto. Det var ca: 50 olika personer och Andreas mailade alla och skrev hur det låg till. Många hade pratat med bedgragaren och han hade gett lite olika info. Flera hade telefonnummer (som nu självklart inte är i bruk då han säkert haft flera kontantkort bara). Men det var iallafall bara mannen M som betalat pengar till bedragaren, då de andra hade blivit misstänksamma innan.
Jag förstår dock inte hur man kan vara så godtrogen att man betalar någon så mycket pengar för något som man inte sett. Jag hade aldrig gjort det kan jag ärligt talat säga. Inte när det är så mycket pengar iallafall.
Och när det gäller att kapa ett hotmailkonto så är det ju bara rent ut sagt dumt. Man kan ju skapa sig hur många falska konton som helst så varför göra sig "besväret" att använda en verklig persons konto.
I vilket fall som helst så är ärendet polisanmält av mannen M för bedrägeri och av Andreas för identitetsstöld. Polisen håller på med fallet och med hjälp av Blocket, som har bl.a. ip-adress m.m. på den person som la in annonsen, så är det nära en lösning. Även om dom hittar honom så händer det väl inte så mycket kan jag tänka mig dock...
Det var historien om mannen som ringde iallafall.


Jag är nu ledig i 3 dagar, jobbar halva söndagen och sedan ledig 3 dagar igen. Skönt.


Nu ska jag ta och lägga barnen. De är trötta efter hela dagen på dagis.
Andreas är sen från jobbet och det tar nog ett tag innan han kommer hem så idag får man fixa läggningen själv. Jag menar inte att det är jobbigt precis, men de vill självklart prata lite med pappa innan de somnar så det kommer kanske ta ett tag innan de kommer till ro.


Kram Tess

1 kommentar:

  1. Men FY!! Hoppas polisen får tag i den som gjorde detta, låter INTE roligt... Nu blev jag helt nojjig, jag som har några hotmail-konton i min ägo.
    Kram Tanja

    SvaraRadera