fredag 7 maj 2010

Misstanken stämde

I morse ställdes kl. på 7:30 men jag hade förväntat mig att barnen skulle vakna tidigare. Jag hade hört Casper tända lampan och gå på toaletten 20 minuter tidigare, men han hade gått tillbaka till sin säng. Så när jag gick upp vid 7:30 så låg han vaken i sin säng och gosade med Cllaras lilla ponny, som han oxå hade hämtat. Jag tittade lite på utslagen. De såg mycket bättre ut på ryggen och magen, men han hade fortfarande på kinderna, armarna, händerna, på benen och på fötterna. Så vi gick ner och gjorde lite välling. Andreas kom upp och tittade oxå på utslagen. Clara vaknade av våra "oljud" och kom ner. Sen åkte jag och Casper till vårdcentralen och Clara och Andreas stannde hemma.
Det var flera sköterskor som väntade när det var vår tur att gå in och kolla. De var alla intressserade av utslagen och om det eventuellt var scharlakansfeber. De hade inte haft så många fall av det och de kollade på internet och jämförde utslagen, precis som jag gjorde igår. Och de konstaterade det jag sa redan igår. Att utslagen var liknande, han hade lite rödare tunga, utslagen bleknar när man tar på dom, de känns mer än dom syns, inga utslag runt munnen och lite blekare runt munnen. D.v.s. tecken på scharlakansfeber. Så de tog ett prov och vi fick vänta i 10 minuter innan det var färdigt. Provet visade mycket riktigt positivt på scharlakansfeber. Inte jättestarkt, men det kunde konstateras att det ändå var detta.
Det var alltså detta jag trodde även igår.
Så de satte in Kåvepenin som han nu ska äta i 10 dagar. Populärt? Nää! Det är ju inte nån god medicin precis...hihi.

Idag ska vi ta det lugnt här hemma. Vädret är ju inte det bästa så det blir inget trädgårdsarbete precis. Riktigt höstväder egentligen.

Kram Tess

3 kommentarer:

  1. Ja så kan det va...:) Hugo hade det oxå utan att vi visste om det, upptäckte det när han började fjälla på händer o fötter men vi var aldrig hos doktorn......skönt att han inte är dålig av det nu när du har lediga dagar!!!! Ha en go helg!!!! kram lotta

    SvaraRadera
  2. Det är skönt att han inte mår ddåligt av det ja. Men lediga dagar? Jag jobbar ju för tusan i helgen...hihi

    SvaraRadera
  3. ups....det var jag som var ledig i helgen...hihi....trodde faktiskt du var det oxå..;)

    SvaraRadera