onsdag 19 maj 2010

Plantering

När jag hämtat barnen från dagis idag så tog vi det först lite lugnt då Clara var ganska nyvaken och lite tjurig. Så vi åt lite mellanmål och tittade lite på film. När de sen piggnat till gick vi ut och planterade lite av det jag köpt tidigare idag. Jag fullkomligt hatar att rensa ogräs och ha en massa land som ska skötas och därför vill jag helt enkelt inte det. Men att istället ha det i några plastkorgar känns helt okej. Lite lagom sådär...hihi
Jag är ju inte direkt en "växtmänniska" utan jag lckas alltid döda min växter. Dessa ska jag minsann få att växa och bli fina. Jag ska plugga på hur man sköter dom och jag ska lyckas!

Min absoluta "hatan" för att rensa ogräs kommer säkert från min barndom. Jag växte upp i ett stort hus, på Väster i Växjö, med en massa land som skulle skötas. Det var mitt och min brors jobb att sköta dessa land och jag hatade det och var inte det minsta glad när det var dags att rensa ogräset. Vi hade dock väldigt många frukter som jag så väl kommer ihåg och har bra minnen av. När man på somrarna gick ut på morgonen och plockade fina jordgubbar och hallon till frukost eller när vi stod med krattan under plommonträdet för att få ner plommonen eller när man stod och valde vilken sort av de fyra olika äppelsorterna man skulle ta och äta. Sen hade vi även päronträd, krusbär, svartavinbär, röda vinbär och lite smultron. Åh vilken härlig fruktträdgård! Och tomatplantor fick vi alltid av vår granne och jag älskade att sköta om denna lilla tomatplanta. Men ogräset i rabatterna tyckte vi iallafall inte om!...hihi

Iallafall så hjälpte barnen till att plantera och så lite. Dom tyckte det var roligt att få hjälpa till och tycker nog det kommer att bli roligt och spännande att följa det när det börjar gro och växa.

Nu är det dags att bada dom lortiga barnen...hihi


Mina "trädgårdsland"
I den gröna: Tomatplanta.
I den orangea: timjan och basilika (ska även så citronmeliss och oregano i den)
I den blåa: Paprikaplanta
I den rosa: Sallat

Min tomatplanta

Min paprikaplanta

Clara & Casper skulle självklart plantera några maskrosor i spannen oxå


 
Kram Tess


1 kommentar:

  1. Härlig altanen ser ut utifrån oxå med de "byttorna" o gardinerna!!!!! Lycka till med de gröna fingrarna...;)

    SvaraRadera