torsdag 6 maj 2010

Utslag och knottrig

Jaha, så var det dags för ytterliggare något med Casper. Vad det är vet jag inte och vi får väl se om jag får reda på det imorgon när vi ska till vårdcentralen.
På förmiddagen märkte jag att han hade några lustiga utslag över hela kroppen och att han var väldigt röd även om pungen och det området. Han hade i förrgår nämnt till mormor att han hade lite ont vid snoppen och hon hade märkt att han var lite röd.
Idag är utslagen över hela kroppen och han är helt knottrig hela han. Han är t.o.m. knottrig ändå ut till fingertopparna och även på tårna och under fotsulorna. De ställen han inte har utslag på eller är knottrig är i hårbotten, pannan och runt munnen. Utslagen kliar inte och han är helt oberörd av dom..
Men jag ringde vårdcenralen, som skulle ringa upp efter lunch. Dom ringde faktiskt för en gång skull en hel timme innan d.v.s. innan dom stängde för lunch. Jag berättade om utslagen och de tänkte på nån allergisk reaktion. Men jag kom inte på något annorlunda som han ätit eller så. De hade fullt upp hela dagen och jag skulle istället ringa barnmottagningen för att se om dom hade tid. Så de ringde upp efter lunch och när jag nämnde att han var väldigt röd och var lite öm i pungen och snoppen så kopplade dom mig istället till barnakuten. Det fattade jag inte alls varför då barnakuten har hand om svårt sjuka barn och dit går man ju inte för några utslag bra för att de även råkar vara vid pungen. Hon jag pratade med där var väldigt hjälpsam och ingen av oss förstod varför dom kopplat mig dit. Väldigt lustigt. Men hon frågade flera frågor och vi gick igenom lite olika teorier. Och då utslagen inte kliade och han inte hade feber eller andningsbesvär så sa vi att jag skulle ringa vårdcentralen och få en tid till imorgon. Om det sen blev sämre med feber eller med andningen så skulle jag åka in till jourläkarcentralen ikväll.
Jag ringde till vårdcentralen igen och fick en tid kl. 8:30 imorgon.

Jag ringde även dagis för att försäkra mig att dom inte ätit något annourlunda igår och det hade dom inte. Dom hade heller inte märkt några utslag. Men en av fröknarna sa nån teori om scharlakansfeber. Jag har kollat upp det lite på nätet och visst, en del av det stämmer men det är även en del som inte stämmer så jag vet inte. Men på bilder jag hittat så ser det liknande ut. Man tycker att han skulle vara mer påverkad om han hade det. Han har lite temphöjning, men ingen feber eller så...
Detta var en av teorierna jag och sköterskan på barnakuten gick igenom och hon tyckte oxå att det kunde vara detta och sa att alla barn reagerar annorlunda. Då mycket stämmer in på detta så låter det ju som det kunde vara detta.
Vi får väl se om utslagen har blivit bättre till imorgon. 

Mormor nämnde ju dock att dom hade badat i tisdags och att det kanske kunde vara så att det var deras schampo eller tvål. Dock har barnen alltid använt det schampot och den tvålen när de badat hos dom. Men visst kan det vara så att han reagerat på det. Men idag är det ju torsdag och man tycker inte att det skulle ta så lång tid som nästan 2 dygn att reagera på det. Låter ju lite lustigt. 
Men återstår att se hur det urartar sig helt enkelt. Men jag tippar på scharlakansfeber faktiskt.

Lite svårt att se kanske, men han är helt knottrig på hela händerna oxå. De röda utslagen syns dock knappt här på bilden.


Kram Tess

1 kommentar:

  1. Synd att Casper inte är ok. Hoppas att det inte är scharlakansfeber!/Anna med familj

    SvaraRadera