tisdag 3 november 2009

En bättre natt

Idag har jag varit ledig och jag och barnen har tagit det lugnt. Varit inne på förmiddagen och lekt lite och på eftermiddagen gick vi ut en stund, men det var kallt och det blir snabbt mörkt och då ville Casper inte vara ute längre. Då gick vi in och de fick ta ett varmt bad istället.
Nu blir det ingen välling på kvällarna för barnen. I och med att vi ska testa laktosfritt för Caspers del. Och då vill självklart inte Clara heller ha välling. Så efter badet stekte vi några laktosfria pannkakor istället.
Igår blev det mackor och laktosfri yoggi efter Andreas hämtat dom från mormor.
Det är smidigt med välling på kvällarna. De sitter i soffan, äter vällingen och tittar på Bolibompa. Men nu får jag ta och hitta på lite smidig kvällsmat istället. Behöver ju inte bli bara mackor och yoggi varenda kväll. Det lär det väl dock bli de kvällar Andreas hämtar dom från dagis. Då är dom inte hemma förrän efter 18:00 och mackor och yoggi bli smidigast dom kvällarna.
Ringde även till dagis idag och sa till om laktosfri mat till honom.

Natten till idag gick bra med Casper. Han vaknade när vi skulle gå och lägga sig. Han sa att han hade lite ont i magen, men han sa det på så sätt att han nog bara ville ligga jämte oss. Andreas pratade lite med honom och han var nöjd när dom pratade om nått annat. Sen somnade han i sin säng igen. Så jag tror nog att han bara har blivit lite van vid att vi burit in honom till oss på kvällarna när han har klagat på magen.
Han vaknade senare på natten och ville sova hos mig, men klagade inte på magen. Men självklart fick han ligga jämte mig ändå.

Idag har han inte sagt att han har ont i magen. Frågade honom en gång och då tänkte han efter.
-Jo det har jag nog.
Men fortsatte att leka som vanligt.
Sen har jag inte frågat mer och han har inte sagt något heller.
Så det är bara att fortsätta med laktosfritt kanske 1-2 veckor till innan vi prövar med vanlig mjölk igen.
Men änsålänge så verkar det som att det laktosfria hjälper... Återstår att se.

Kram Tess

2 kommentarer:

  1. Har inte nestlé nån låglaktosvälling? Har för mig det, men den är ju inte helt fri iofs...
    Hoppas det blir bra med hans mage iaf. Det är faktiskt inte så farligt att vara laktosintolerant. Det finns mycket bra produkter idag.
    Kram Tanja

    SvaraRadera
  2. Jo, dom har en välling, men jag vet att den luktar gamla potatisskal så den är nog inte så värst god kan jag tänka mig=)
    Jag använde själv laktosfriaprodukter ett tag när min mage inte var som den skulle och visst finns det många bra produkter idag.
    Kram Tess

    SvaraRadera