torsdag 20 januari 2011

"Vuxenprat och ordval"

När vi kom igår så tyckte jag att det var lite kallt och sa detta till Casper och att vi kanske skulle ta och elda lite. Caspers svar var:
- Näää mamma det tycker inte jag. Det är lagom här inne och jag fryser inte. Fryser du så får du faktiskt ta på dig en tjocktröja! Du har ju inte ens en långarmad på dig!

Detta är ungefär det jag brukar säga (dock lite snällare och lugnare) till honom när han klagar på att han fryser när det är 22-25 grader här hemma.

Ibland låter barnen så vuxna i sitt sätt att prata och det märks verkligen att dom verkligen hör och härmar allt man säger.
Det var som häromdagen när Casper skulle lägga sig och vi sagt godnatt flera gånger. Casper skulle berätta nått och Andreas avbröt honom lite. Då blev Casper lite småirriterad och sa:
-Men pappa! FAKTUM ÄR (och viftade lite irriterat med pekfingret) att jag faktiskt bara ville berätta om vad jag ska göra på dagis imorgon!...
Lät lite vuxet och skojigt tycker jag...hihi

En annan sak som har med språket att göra är att det märks på vissa ord att det är en pojke och en flicka man har här hemma.
När Clara ska beskriva saker så säger hon ord som Åhhhh så fin/söt/vacker/glänsande.
Medan Caspers ordval är WOW! va häftig/cool/snygg/tuff.
Har inte tänkt på det förrän nu, men det är lite roligt det oxå.

Kram Tess

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar