torsdag 9 februari 2012

Optimisten har talat!

Häromdagen bestämde jag mig för att jag skulle köpa en trisslott om dagen i ett år. Räknade ut att det kommer gå på 9125:-.
Men skulle jag vinna ex. 25:- på en lott så tar jag ut en ny lott och "sparar" alltså in en dag.
Ja, klagar man på att man inte vinner några miljoner så måste jag väl ändå göra nått åt det. Det är värt ett försök iallafall *hihi*.
Det ska vara jag som står där i tv rutan och skrapar på morgonen!
Nu var det optimisten Therese som talar.


Började med detta igår och köpte alltså en lott. Glömde skrapa den så nu ska jag skrapa både gårdagens och dagens lott.

Andreas är inte alls med på detta utan började goooooogla och hittade lite statistik.
Nu talar alltså Andreas pessimisten...

Oddsen att vinna något överhuvudtaget på Triss är 21%, det vill säga ungefär var femte lott ger en vinst. MEN, endast 0,0006% är vinster på mer än 10 000 kr. Det är 1 lott per 166 667 st lotter.

Också värt att notera är att sannolikheten att träffas av blixten är 30% större än att vinna en miljonvinst på Triss. Å andra sidan är det 480 gånger mer troligt att träffas av blixten än att vinna Drömvinsten, så jag får väl medge att Triss inte är värst.

Varje ”omgång” innefattar 2 miljoner lotter och totalt betalas det ut 24,5 miljoner kr i vinster. Varje lott kostar 25 kr. Det innebär att Svenska Spel gör en bruttovinst på 25,5 miljoner per omgång. Har läst att det säljs 128 miljoner trisslotter per år. Det innebär en bruttovinst, endast på trisslotter, för Svenska Spel på 1,6 miljarder kronor. PER ÅR.

Men jag lyssnar ju faktiskt inte på pessimister! Jag hoppas att jag är en av dom 0,0006% som iallafall kan vinna 10 000:- och gå iallafall 875:- plus när året är slut.
Är man optimist så är man!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar