tisdag 22 november 2011

Dinkel -och rågknäcke med frön

Ikväll var jag ju så sugen på knäcke och kom på att jag sett ett recept från ett Ica-reklamblad.
Hittade det och jag hade allting hemma!
Så jag ställde mig och bakade det där knäckebrödet och det var faktiskt inget som gick fel. Varken knäckebaket eller något annat resten av kvällen... änsålänge iallafall.
Har aldrig bakat knäcke innan, men det var så enkelt och det blev faktiskt så himla gott.
Detta kommer jag att baka flera gånger. Det är mitt nya lilla snacks!
Så jag tänkte att jag faktiskt kunde dela med mig av detta goda recept.

(ja, nu blir det iPhonebilder igen då kameran är paj

Dinkel- och rågknäcke med frön

3 dl fint rågmjöl
3 dl siktat dinkelmjöl
1 dl solrosfrön
½ dl linfrö
1 msk brun farin
1 tsk salt
2½ dl vatten
(kan även ha ½ dl sesamfrö, men det hade inte jag)

1) Sätt ugnen på 200 grader

2) Blanda alla torra ingredienser i en bunke. rör ner vattnet och arbeta ihop till en deg.

3) Dela degen i 4 delar (för 32 bitar) och kavla ut varje del till en tunn kaka ca 30x30 cm på mjölad bänk. Lägg ett bakplåtspapper på plåten. Rulla upp degen på kaveln och för över degen på plåten. Kavla till sist med kruskavel eller nagga degen med en gaffel.

4) Om man vill ha frön på brödet kan man pensla med lite äggvita eller vatten och trycka fast lite olika frön. Skär i bitar eller grädda hela kakan och bryt i bitar efter gräddningen.

5) Grädda mitt i ugnen 10-12 minuter. Låt brödet svalna på galler.


Hoppas det smakar!

1 kommentar: