onsdag 17 augusti 2011

Matsedel?

Är det någon mer än jag som är så otroligt dålig på att planera mat hemma?

Jag har många gånger försökt göra "matsedel" för veckan, men det har hållt 1 absolut max 2 veckor.
Nu har jag gjort ett försök igen. Tycker att maten här hemma borde varieras mer och det är jag väldigt dålig på när jag och barnen är hemma själva.
Jag glömmer liksom bort tiden och ojdå barnen börjar bli på dåligt humör och det behövs mat NUUU. Så det blir nått enkelt som man vet barnen gillar men som jag är väldigt trött på.

Jag brukade älska att laga mat och kunde stå flera timmar i köket. Testa olika recept varenda dag och pröva nya saker som jag aldrig ätit. Detta var då innan barnen och det känns som att roliga med matlagning har liksom försvunnit för mig.
Men när allt klaffar och jag är på humör och barnen är snälla så älskar jag det. Stå att hacka grönsaker, testa kryddor, slänga i lite vad man känner för, hitta på egna recept. Det är så avkopplande och jag älskar det!
Allt klaffade idag. Barnen satt och kollade på varsin film, jag hade musiken på i köket och bara stod och njöt medan jag skar kycklingen, hackade grönsakerna och slängde i vad jag tyckte passade.

Nu har jag letat upp en massa goa och lätta recept som ska testas här hemma.

Så i måndags fixade jag matlista och hittills har jag hållt den. Ja okej den började ju idag *hihi*
Så nu ska det även bli en riktig veckohandling så man slipper småhandla hela tiden oxå.

Nu är frågan hur länge detta kommer att hålla i sig bara...

På menyn idag stod kycklinggryta med paprika, purjolök, zuccini och champinjoner serverat med bulgur.

Barnen åt det (med viss bortplockning av zuccini och champinjoner) och det är ju faktiskt nästan det bästa betyget man kan få.

2 kommentarer:

  1. Va lika vi är! Vi gör ofta matsedel och då funkar det jättebra (förutom att dottern inte äter) men om vi inte har schema så blir det lätt korv o makaroner eller mackor - inte särskilt spännande!

    Lägg gärna ut receptet förresten..

    SvaraRadera
  2. Jag har börjat kika runt efter nya recept då jag också är fruktansvärt trött på maten vi brukar ha.
    Jag har ingen fantasi eller något mod till att experimentera med mat själv tyvärr.
    Svårt att hitta bra recept också. Liam är inne i en fruktansvärt kräsen period. :-/

    Kycklinggrytan ser god ut. :-)

    SvaraRadera